zaterdag 9 januari 2016

Geen monsters geen rede geen dromen, december 2015


Geen monsters, geen rede, geen dromen

vergeleken met De slaap van de rede brengt monsters voort van Goya en de kunstenaar en zijn familie van Derain


detail uit stilleven met papier maché poppetje naar tekening mannetje rechts

Manga, olieverf op linnen, 2013
 Tekeningen naar aanleiding van monstertjes (manga) die ik zag in het witte Manga schilderij









Bad Alien


De slaap van de rede....ik ben er niet uit. Is dat nou de rede gezien als droom of slaap? Of is het als je even weg van de rede droomt. Dus in slaap valt. Volgens mij wordt meestal gezegd het eerste: de droom of de slaap van de rede in de betekenis dat de rede/het verstand zelf een roes is en dat deze (als een op hol geslagen machine) monsters produceert. Zoals een computer doet. Zoals de bureaucratie doet.

In mijn schilderij torent een meisje met haar oog aan de computer gekluisterd hoog uit boven een gekrioel van spullen en poppetjes, terwijl op Goya's ets de monsters boven hoofd van de slapende figuur vliegen. Het leek even of het meisje juist niet vatbaar was voor wanen, maar dan misschien ook geen dromen meer heeft.

Het toeval wil dat een van de dingen die in het stilleven lag een poppetje van papier maché was dat ik gemaakt had naar een tekening van een monstertje. In 2013 probeerde ik weer eens abstract te schilderen (wil ik dat eigenlijk niet het liefste?) maar ik vond nergens houvast. Mijn 'geest'  vond automatisch allerlei wezentjes die ik Manga noemde, karaktertjes verscholen in de witte verf. Ik besloot 'alle' wezens die ik in dit schilderij kon vinden op te sporen en vast te leggen. Een aantal ervan werkte ik 3d uit in papier maché.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten