zaterdag 9 januari 2016

was en rijst

 Tie-die geprepareerd met een ondergrond van rijstelijm
 De rijstelijm is niet zo heel fijn geworden
Verf gemaakt van was opgelost in wasbenzine gemengd met olieverf op een gladde papieren kaart
Compositie met verf gemaakt van was en benzine mengsel naar recept van Kirchner en de schilders van De Ploeg- op een ondergrond van konijnelijm met krijt op diverse stukjes katoen en linnen.

Het is weer tijd om experimenten te doen met materialen.

1. met het zelf maken van verf. In januari ga ik weer naar Lamu en ik vraag me af waar je mee kunt schilderen als je geen kunstschilderverf in de winkel kan kopen. Het Hollandse systeem lijkt zijn oorsprong te vinden in het inheemse gewas vlas waar zowel het linnen als het bindmiddel voor verf uit voortkomt (lijnolie). De meeste oliën drogen niet helemaal. Zo makkelijk kan je lijnolie niet vervangen door een andere olie. De beschikbaarheid van pigmenten hangt niet alleen af van wat de eigen grond te bieden heeft, maar ook van de vraag. Pigmenten komen overal vandaan. Ze zouden misschien ook wel in Lamu te krijgen moeten zijn?

2. als je een doek van tevoren verft zoals hier met tie-die wil je het natuurlijk niet helemaal bedekken met een witte grondering zoals gesso. Ik wil een grondering vinden die transparant is. Konijnelijm kan. Het wordt wel erg stijf en breekbaar. De gesso die in de winkel als transparant wordt verkocht maakt het doek toch een heel klein beetje wit. Ik zou lijm kunnen gebruiken, zoals caperol.

3. in het proefschrift van Han Steenbruggen Techniek om expressie Het Groninger expressionisme en het schilderen met washoudende olieverven, lees ik over het bereiden van deze verf die ook Kirchner gebruikte. Je krijgt heldere kleuren en een mat oppervlak. De ondergrond moet goed zuigen om genoeg was te kunnen hebben. Aangeraden worden gronden met veel krijt en zinkwit. Hoe kan ik dit combineren met het maken van een transparante ondergrond?

Ik maak een rijstelijm, die zou als bindmiddel kunnen dienen voor verf en ook als transparante ondergrond. Ik weet niet of deze zuigender is dan konijnelijm maar ik denk het wel. 

Voor straks: Rijstelijm zou ik in elk geval kunnen maken in Lamu en ook wasverf (zonder te mengen met olieverf) kan ik daar maken, denk ik. Honing is er tenslotte dus dan moet er ook was zijn.(mta in het Swahili). Kalk als pigment en vulstof is ook ruim aanwezig. Er is ook rode kleurstof weet ik en zwart, blauw en oker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten